„Balladyna” Konrada Dworakowskiego z Nagrodą Główną im. Wojciecha Bogusławskiego

Share
()
Czas czytania:3 Minut, 46 Sekund

Balladyna” w reżyserii Konrada Dworakowskiego laureatem Nagrody Głównej im. Wojciecha Bogusławskiego, a aktorzy Opolskiego Teatru Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki oraz Polskiego Teatru Tańca w Poznaniu nagrodzeni zespołowymi Opolskich Konfrontacji Teatralnych / Klasyka Żywa. W niedzielę zakończyła się 46. edycja festiwalu.

Najlepsze spektakle polskiej klasyki w 2021 roku wybierało w Opolu Jury w składzie: Andrzej Mastalerz, Małgorzata Piekutowa, Jacek Raginis-Królikiewicz, Agnieszka Wójtowicz oraz Michał Zadara.

Nagroda Główna im. Wojciecha Bogusławskiego w wysokości 80 tys. zł – przyznawana teatrom z przeznaczeniem na przygotowanie kolejnej klasycznej premiery – „za podjęcie dialogu z oryginalnym tekstem i umiejętną pracę z wierszem oraz za konsekwentną inscenizację” – trafiła do Opolskiego Teatru Lalki i Aktora, który wystawił „Balladynę” Juliusza Słowackiego. Do twórców spektaklu powędrowała także nagroda zespołowa w wysokości 30 tys. zł (do równego podziału) „za umiejętność gry w drużynie i udowodnienie, że tekst Słowackiego brzmi dziś aktualnie i to bez mikroportów”.

Balladyna” w reżyserii Konrada Dworakowskiego

Balladyna - zdj. Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego

Balladyna – zdj. Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego

Doceniony przez Jury został również zespół aktorski Polskiego Teatru Tańca w Poznaniu (nagroda w wysokości 30 tys. zł do równego podziału) „za precyzję i zaangażowanie” w spektaklu „Kurka wodna albo urojenie” w reżyserii Igora Gorzkowskiego i choreografii Iwony Pasińskiej. Reżyser i choreografka otrzymali dodatkowo dwie równorzędne nagrody indywidualne. W uzasadnieniu jurorzy zwrócili uwagę na owocną współpracę obojga twórców.

Za aranżację muzyczną i przewrotną grę z konwencją w spektaklu „Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale” w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego nagrodzony został Tomasz Leszczyński (nagroda w wysokości 3 tys. zł). Do Igi Gańczarczyk i Darii Kubisiak, które w przedstawieniu Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie odpowiadały za adaptację i dramaturgię, powędrowała z kolei nagroda w wysokości 5 tys. zł.

Podczas tegorocznej odsłony Opolskich Konfrontacji Teatralnych / Klasyka Żywa pokazanych zostało sześć tytułów: „Balladyna” w reżyserii Konrada Dworakowskiego z Opolskiego Teatru Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki w Opolu, „Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale” w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego oraz „Dziady” w reżyserii Mai Kleczewskiej (oba spektakle z Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie), „Kurka wodna albo urojenie” w reżyserii Igora Gorzkowskiego z Polskiego Teatru Tańca w Poznaniu, „Lalka” w reżyserii Radosława Rychcika z Teatru im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie oraz „Lilla Weneda” w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego z Teatru Wybrzeże w Gdańsku.

Wyboru spektakli, które pojawiły się w Opolu – spośród 35 zgłoszonych do Konkursu przedstawień – dokonała Komisja Artystyczna w składzie: Patryk Kencki (przewodniczący), Ewa Konstancja Bułhak, Zenon Butkiewicz, Tadeusz Kornaś, Beata Popczyk-Szczęsna, Karol Suszczyński, Maryla Zielińska.

Mam nadzieję, że nasi widzowie wyszli z tego festiwalu bogatsi, z refleksją nad tym, jak klasyka mierzy się z rzeczywistością – mówił podczas uroczystego ogłoszenia laureatów oraz wręczenia nagród dyrektor festiwalu i Teatru-gospodarza Norbert Rakowski.

Cieszę się, że pomimo trudności, z jakimi mierzył się teatr w ubiegłym roku, powoli wychodząc z pandemii, twórcy teatralni nadal z powodzeniem sięgają po polską klasykę. W roku 200. rocznicy Romantyzmu szczególnie cieszy mnie także liczna reprezentacja romantycznych dramatów w programie festiwalu. Ideą konkursu Klasyka Żywa było i jest nieustanne potwierdzanie żywotności klasyki, poświadczanie, że teksty te są wciąż aktualne i znakomicie korespondują ze współczesnością. Mam nadzieję, że mogli się Państwo o tym w ostatnich tygodniach przekonać – podkreślała z kolei Elżbieta Wrotnowska-Gmyz, dyrektor Instytutu Teatralnego – organizatora konkursu „Klasyka Żywa” i współorganizatora festiwalu.

Jeszcze przed otwarciem 46. OKT/KŻ przewodniczący Komisji Artystycznej Patryk Kencki zwracał uwagę, że VII Konkurs na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa” dowiódł żywotności kanonicznych pozycji polskiego dramatu.

Mickiewiczowskie „Dziady” wystawione przez Maję Kleczewską w krakowskim Teatrze im. Juliusza Słowackiego okazały się dziełem niezwykle rezonującym. „Balladyna” Słowackiego przygotowana przez Konrada Dworakowskiego w Opolskim Teatrze Lalki i Aktora ukazała po raz kolejny swą sceniczną atrakcyjność, a „Lilla Weneda”, której inscenizacji podjął się w Teatrze Wybrzeże Grzegorz Wiśniewski, dowiodła, z jak wielką mocą potrafi dziś jeszcze przemawiać dramat romantyczny – oceniał.

W tym roku podczas 10 festiwalowych dni opolska publiczność oprócz obcowania z najlepszymi realizacjami polskiej klasyki z 2021 roku mogła wziąć udział w licznych wydarzeniach towarzyszących: koncertach takich zespołów jak Jarecki, Ala Zastary czy Jucho, warsztatach wokół przedstawień, wykładach i rozmowach o języku i kulisach klasyki we współczesnym polskim teatrze oraz wprowadzeniach do każdego z festiwalowych spektakli. Organizatorzy przygotowali także specjalną ofertę aktywności dla rodzin i opiekunów z dziećmi.

Konkurs „Klasyka Żywa” organizowany jest przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jego główny cel to zwiększenie obecności polskich tekstów klasycznych w repertuarach współczesnych teatrów oraz wzmacnianie zainteresowania nimi dzisiejszych twórców i odbiorców teatru, a także przywracanie do repertuaru wartościowych dzieł dramatu polskiego, zapomnianych lub rzadko wystawianych.

Zobacz:

Opolski Teatr Lalki i Aktora

Jak przydatny był ten post?

Kliknij poniżej, aby ocenić!

Wynik

Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.

Przepraszamy, że ten post nie był dla Ciebie przydatny!

Pozwól nam ulepszyć ten post!

Powiedz nam, jak możemy ulepszyć ten post?

Odpowiedz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.