Duma, zbrodnia, miłość i… zemsta w XIV-wiecznej Anglii. Audioteka i Wydawnictwo Albatros prezentują najnowszą superprodukcję audio na podstawie powieści Kena Folletta „Świat bez końca”
Ponad rok pracy, 100 topowych polskich aktorów, oryginalna muzyka, a to wszystko, by przenieść słuchaczy w świat bestsellerowej sagi autorstwa Kena Folletta. „Świat bez końca”, powieść, która odnotowała imponującą sprzedaż ponad 12 milionów egzemplarzy, wróciła w niezwykłej formie produkcji audio realizowanej przez Audiotekę oraz Wydawnictwo Albatros. W głównych rolach słyszymy m.in. Danutę Stenkę, Aleksandrę Hamkało, Marcina Bosaka oraz niezastąpionego Krzysztofa Gosztyłę. Superprodukcja dostępna od 14 kwietnia w Audiotece.
Po sukcesie superprodukcji opartej na kultowej powieści „Filary Ziemi” Audioteka oraz Wydawnictwo Albatros zapraszają miłośników wartkiej akcji, misternej intrygi i nieoczywistego zakończenia do kolejnej podróży w czasie do XIV-wiecznej Anglii widzianej oczami Kena Folletta. W okresie krwawych wojen i zarazy dziesiątkującej społeczeństwo katedra w Kingsbridge znów znalazła się w epicentrum zdarzeń, będąc świadkiem spisków, zbrodni i kłamstw bohaterów powieści, potomków pierwszej części bestsellerowej sagi, w których role wcielą się polskie gwiazdy, a wśród nich m.in. Aleksandra Hamkało, Danuta Stenka, Marcin Bosak czy Wiktor Zborowski.
Opowieść o… ludzkiej naturze
Ken Follett w swojej epickiej kontynuacji „Filarów Ziemi” przenosi czytelnika do świata, w którym przemoc, korupcja i wszechobecny cynizm są głównym paliwem napędzającym mechanizmy władzy. Kluczową rolę w społeczeństwie odgrywa kościół i jego zwierzchnicy, aktywnie angażujący się w polityczne rozgrywki na każdym szczeblu. Walka tradycjonalistów i osób postępowych prowadzi do napięć i przemocy, której ofiarą może stać się każdy, nawet przypadkowy człowiek… „Świat bez końca” to także powieść pełna wątków feministycznych. Odbiorca jest świadkiem tego, jak silne postaci kobiece spychane są do podrzędnej roli, zmuszane do małżeństw, ciąży, nierzadko stając się obiektem przemocy ze strony mężczyzn.
Superprodukcja na miarę mistrza
Powieści Kena Folletta zdobyły serca milionów czytelników na całym świecie, a tłumaczone na ponad 40 języków, niemalże „z urzędu” osiągają status międzynarodowego bestsellera. Największą popularność przyniosła pisarzowi właśnie seria książek o mieszkańcach Kingsbridge.
Po dekadzie od premiery ekranizacji „Świata bez końca”, produkowanej przez Ridleya Scotta, powieść wraca w oryginalnej formie, stworzonej z rozmachem superprodukcji audio. Wyreżyserowane przez Szymona Kuśmidera słuchowisko Audioteki i Wydawnictwa Albatros powstało z 45-godzinnego materiału, a pełna produkcja zajęła ponad rok. Pierwsze prace nad projektem ruszyły w marcu 2021 r., a nagrania z udziałem aktorów w czerwcu tego samego roku. Danuta Stenka, Aleksandra Hamkało, Marcin Bosak, Paweł Ciołkosz, Wiktor Zborowski, Przemysław Bluszcz czy Krzysztof Gosztyła – to tylko kilka nazwisk spośród setki aktorów, którzy wzięli udział w powstaniu materiału i wcielili się w blisko 200 postaci.
Nagrania ról bohaterów superprodukcji odbywały się metodą słuchowiskową, polegającą na wspólnym odgrywaniu ról zbiorowych przez aktorów, podobnie jak w teatrze. Takie podejście umożliwia artystom żywe reagowanie na siebie, dzięki czemu w naturalny sposób odnajdują się oni w odgrywanej scenie. W „Świecie bez końca” pojawiają się sceny, w których udział bierze nawet 8 osób jednocześnie.
Świat bez końca
Najciekawiej budują się sceny, w których mamy aktorów razem. Wytwarza się wtedy specyficzna atmosfera, jeden podkręca drugiego, a zarazem buduje się między nimi relacja z jednej strony metafizyczna, a z drugiej strony fizyczna. Zdecydowanie lepiej się pracuje, kiedy aktorzy współpracują ze sobą tu i teraz. To jest jakiś rytm sceny, jakieś emocje – mówi Szymon Kuśmider, reżyser superprodukcji.
Klimat powieści podkreśla średniowieczna muzyka, stworzona na potrzeby produkcji we współpracy z zespołem muzyki dawnej Dekameron oraz chórem gregoriańskim Katedry Siedleckiej pod przewodnictwem ks. Michała Szulika.
Nagrania warstwy tekstowej superprodukcji realizowane były w trzech studiach nagraniowych. Oddzielnie odbywało się nagranie narracji, realizowane w D-FM Studio, w Teatrze Polskiego Radia miało miejsce nagranie i montaż ról, a postprodukcja i udźwiękowienie realizowane były w Stereotyp Studio. Osobno odbyły się również nagrania muzyki, zrealizowane w studiu Teatru Kamienica, oraz nagrania chóru, które rejestrowane były w Katedrze w Siedlcach, w celu zachowania odpowiedniej dla architektury sakralnej akustyki.
Superprodukcja „Świat bez końca” dostępna jest w aplikacji Audioteki od 14.04. W ramach usługi Audioteka Klub w każdy czwartek pojawiają się nowe odcinki (pierwszego odcinka można odsłuchać bezpłatnie w aplikacji).
Wiadomość: PRCalling.